Založ si blog

Košice vraj založil rímsky vojak Cassius

Začali dni Košíc a ja som plánoval vyplniť sobotu zaujímavým programom. Na nete som si stiahol rozvrh akcií a ajhľa na tento víkend vychádzajú potulky mestom Košice. Už dávno som plánoval zúčastniť sa na nich no akosi to nikdy nevyšlo. To by mohlo byť ono. V mestskom parku a pri magnezitke zas mali zúriť boje o Košice. Vyzeralo to tak, že budem mať celkom slušný program.

Nakoniec to však nevypálilo podľa mojich predstáv. Stihol som však aspoň neplánovane deň otvorených dverí v historickej radnici.

Ani neviem prečo som si neskôr pozrel web potuliek. Tie mali názov STAROVEKÉ BÁJE A POVESTI – ANTIKA V KOŠICIACH. Samotný popis sľuboval zaujímavú akciu a ja som ľutoval že mi to nevyšlo. Čo ma však zarazilo bola hneď prvá veta citujem: „Košice vraj založil rímsky vojak Cassius…“

Musel som si to prečítať ešte raz. Prosím? To bude zrejme vtip. S takýmto tvrdením som sa stretol prvý krát. Skúsil som osvedčenú metódu lenivcov a sadol som si k internetu. Nič. Poupratoval som v hlave a prelistoval som sa mojou knižnicou a … nič. Za celý svoj život som sa stretol len z nasledovnými teóriami vzniku názvu Košice :

  1. Maďarská verzia Kassa by mohla mať rovnaký základ ako česká Kaza. Podľa starých povestí českých sa jedná sa o Libušinu sestru (L. Kemény).
  2. Ďalšie známe verzie hovoria o nemeckom pôvode mena Košíc,
  3. Názov Košice označuje meno majiteľa vo vlastníckom vzťahu k názvu zeme tj. k prvej časti Koš-, sa pridáva sufix -ice. Ten sa pridával k názvom tých geografických oblastí, ktoré boli pomenované podľa mena konkrétnej osoby.
  4. Dejepisárka na základnej škole nám tvrdila že názov Košice vznikol keď okolo koscov na lúkach prechádzali ľudia a pýtali sa ich „Košice, košice?“.

Keď beriem v úvahu že teória č. 4 bola len pre pobavenie žiačikov a teóriu č. 1 môžeme považovať za scestnú a absolútne neopodstatnenú (ani sa mi nechce rozvádzať prečo) ostanú už len dve. Dvojka, teda predpoklad nemeckého pôvodu názvu mesta je však tiež mylná nakoľko Nemci sa dostali do mesta až v dobe keď v ňom fungovalo slovensko-maďarské obyvateľstvo. Ostala len teória s Košom 🙂 V jej prospech hovorí aj skutočnosť, že Koš ako časť mena mesta, sa vyskytuje aj v Česku a Poľsku. Sú to predovšetkým Košice, Koš, Košín, Kosin, Košata Košov, Košovice, Koszyce, Koszowo, Koszówierz, Koszewo a pod.

Teóriu s rímskym vojakom Cassiusom som neobjavil nikde. Snáď keby som sa dostavil na potulky, zistil by som že je to myslené ako vtip, alebo to bola len barlička ktorá poslúžila na odpichnutie k samotnej téme potuliek. Snáď sa mi podarí na ďalšie potulky dostaviť a spýtať sa na to. Určite dám potom vedieť.

Pri písaní som si pomohol nasledovnými zdrojmi :

  1. Článok z webu www.cassovia.sk – Názov mesta a jeho pôvod,
  2. Ján Stanislav – Slovenský juh v stredoveku I., str. 367-368.
Tag:
Saleziáni, majstrovstvá Slovenska, hokejbal, kategória U15, Nová Dubnica, mReportér

Aj kresťania sa vedia zabávať. Po omši to roztočili s hokejkami na ihrisku

24.04.2024 05:00

Zábery z vydarenej akcie zachytil mReportér Daniel Imriška.

nemecko, polícia, polizei

Nemecká polícia zastrelila muža, ktorý sa s mačetou vyhrážal v knižnici

23.04.2024 23:40

Podľa vyhlásenia bol tento muž polícii známy už skôr. Jeho motív vyhrážania sa v knižnici zatiaľ nie je objasnený.

Systém Patriot, PVO

Le Monde: Mnohé krajiny EÚ sa nechcú s Kyjevom deliť o svoju protivzdušnú obranu

23.04.2024 21:45

Šéfovia vlád jednotlivých krajín si dávali dobrý pozor, aby neurobili žiadny konkrétny sľub.

Izrael Palestína Gaza Hamas Rukojemníci Prepustenie

Vojna v Gaze trvá 200 dní. Izrael zosilnil údery, nariadil nové evakuácie na severe

23.04.2024 20:55

Ostreľovanie severu palestínskeho územia bolo za posledný deň jedno z najintenzívnejších od začiatku vojny.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1
Celková čítanosť: 2146x
Priemerná čítanosť článkov: 2146x

Autor blogu

Kategórie

Archív

Odkazy